تشکری هاشمی در نطق پیش از دستور مطرح کرد؛139-7
انتقاد از انتقال اعتبارات شرکت کنترل ترافیک به مؤسسه رایانه شهر بدون مصوبه شورا /در سیستم های حمل و نقل باید یکپارچه سازی صورت گیرد
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اهمیت شرکت کنترل ترافیک، از انتقال کلیه اعتبارات این شرکت به موسسه رایانه شهر بدون اطلاع و مصوبه شورا انتقاد کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، سید جعفر تشکری هاشمی در یکصد و سی و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود با اشاره به وضعیت شرکت کنترل ترافیک تهران، اظهار کرد: شرکت کنترل ترافیک توانسته با استفاده از منابع روز ترافیک تهران را کنترل کند و تجهیزات زیادی در اختیار آن قرار داشته و دارد و بیش از هزار و ۷۰۰ کیلومتر فیبر نوری، ۴۹۶ تقاطع هوشمند، ۳۰۰ تقاطع با سیستم های برنامه پذیر، هزار و ۵۰۰ دوربین نظارت تصویری و هزار و ۵۰۰ دوربین دیگر در اختیار این شرکت است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در شورای سوم وضع شرکت های شهرداری مورد بررسی قرار گرفت، خاطرنشان کرد: در سال ۸۹ بر ضرورت فعالیت این شرکت به عنوان یک شرکت تخصصی تأیید شد و در سال ۹۳ نیز بر ابقاء این شرکت و تجهیزات و سیستم های آن تأکید صورت گرفت؛ یعنی شورای شهر تهران به درستی این فعالیت را برای کلانشهر تهران با بیش از پنج هزار خودرو و یک میلیون موتورسیکلت، اضطراری تشخیص داد.
وی افزود: در ۲۵ اسفندماه سال قبل عضو هیئت مدیره و یکی از اعضای علی البدل شرکت کنترل ترافیک بدون اینکه صلاحیت داشته باشند، پیشنهاداتی را به شهردار تهران ارائه دادند که برمبنای آن کلیه حقوق، اعتبارات و زیرساخت ها قراردادهای پیمانکاری، کلیه دوربین های نظارتی و پلاک خوان، تجهیزات موجود در انبارهای شرکت، مسئولیت های قراردادهای سابق و فعلی و ۷۰ نیروی انسانی به مؤسسه رایانه شهر منتقل شود و مرکز مانیتورینگ در اختیار شرکت باقی بماند.
تشکری هاشمی با بیان اینکه این نامه بدون اینکه امضای سایر اعضای هیئت مدیره و بدون اطلاع مدیرعامل و معاون حمل و نقل به شهردار تهران ارسال شده است، گفت: این نامه در شرکت ثبت نشده و در دبیرخانه دفتر شهردار تهران ثبت شده که اقدام غیرقانونی بوده و در تاریخ ۲۷ اسفندماه همزمان با آخرین پنج شنبه سال قبل در دفتر شهردار تهران و روز شنبه در معاونت حمل و نقل ثبت می شود و با توجه به اینکه شهردار تهران با جدیت مسائل را دنبال می کند و شهردار در همان روز پیشنهاد را مشاهده می کند و پیشنهاد می دهد که فیبر نوری فاوا و مترو نیز به این مؤسسه منتقل شود.
وی تأکید کرد: معاون حمل و نقل و ترافیک دستور داد که تمام فعالیت ها تا زمان بررسی متوقف شود؛ پس از ۲۵ روز معاون حمل و نقل در نامه ای اعلام می کند که حسب دستور شهردار تهران با این پیشنهاد موافقت می کند و باید اقدامات لازم صورت بگیرد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مدیرعامل شرکت اخیراً مطلع شده است، اظهار کرد: معاونت حمل و نقل دستور داده که تمام فعالیت ها با قید فوریت به مؤسسه رایانه شهر منتقل شود و تصمیم به نوعی تمام شده بوده است و گویا مصوبات ما اعتباری بیشتر از کاغذپاره نداشته و حتی کلمه ای مکاتبه با شورا صورت نگرفته است.
وی با بیان اینکه چه فضیلت و دستاوردی در این تصمیم وجود داشته است، یادآور شد: مدیرعامل دو شغله سابق که غیرقانونی در جایگاه خود مشغول به کار بوده، نیروها را در تونل ها برای جابجایی مستقر می کند؛ در دوره مدیریت همین دوستان تجهیزات افت قابل ملاحظه ای داشته اما نسخه های خوبی برای اداره شهر داشتند.
تشکری هاشمی گفت: از ۴۹۶ تقاطع هوشمند، تجهیزات ۳۶۲ تقاطع فعال بوده و ۲۴ درصد دوربین های نظارت تصویری، ۴۵ درصد تلویزیون های شهری، ۴۵ درصد تابلوهای کنترل کیفیت هوا و ۶۰ درصد دوربین های کنترل سرعت در دوران مدیریت سابق خراب بوده اند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: در سیستم های حمل و نقل باید یکپارچه سازی صورت بگیرد و مستندات به شورا ارائه شود که بدانیم کدام گروه ذی صلاح بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که با انتقال تجهیزات به مؤسسه رایانه شهر و بی هویت کردن شرکت کنترل ترافیک، مشکلات برطرف می شود.
وی با اشاره به مشکلات ۳۵۰ نیروی شرکت به دنبال این تصمیمات، خاطرنشان کرد: به دلیل همین مشکلات تعدادی از نیروها به کشورهای دیگر برای کنترل ترافیک رفته اند و قرار شده باقی مانده نیروها نیز با شرکت هادیان قراداد یک ساله منعقد کنند، درخواست ما این است که اجازه داده نشود کسانی که حکم آنها ابطال شده در امور دخالت کنند.
تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه عدم امضای اعضا، مکاتبه بدون ثبت و بی اطلاعی مجمع شرکت از موضوع، غیرقانونی است، اظهار کرد: انتقال کلیه اعتبارات از شرکت به مؤسسه رایانه شهر بدون مصوبه شورا مورد توجه بوده است.